De Nederlandse sportsector trekt aan de bel over de stapeling van bezuinigingen en het wegvallen van financiële middelen voor sport en bewegen. In een gezamenlijke brief aan de Tweede Kamer roepen NOC*NSF, MOS, POS, KNVB, SBN en Sportkracht12 op om te investeren in een sterke toekomstbestendige sportsector. De brief wordt verstuurd in aanloop naar het Sportdebat op 30 juni in de Tweede Kamer. Vandaag komt de gezamenlijke sportsector samen tijdens het Nationaal Sportcongres op Papendal.
Volgens de organisaties staat de ontwikkeling van de Nederlandse sport onder grote druk. Terwijl het kabinet ambitieuze doelen formuleert op het gebied van gezondheid, leefbaarheid, weerbaarheid en sociale samenhang, nemen de beschikbare middelen voor sport juist af.
Vandaag benadrukt Marc van den Tweel, algemeen directeur-bestuurder NOC*NSF, in zijn speech tijdens het Nationaal Sportcongres op Papendal de grote zorgen van de sportsector: "We hebben de afgelopen jaren bewezen dat investeren in sport werkt. Sterkere clubs, meer sporters, meer samenwerking en meer maatschappelijke impact. Laten we die oogst, dat rendement, behouden. Onze oproep aan politiek Den Haag; beschouw sport niet als separaat begrotingsonderdeel, maar kijk voor structurele investeringen over de grenzen van departementen heen. Nu is het moment om door te pakken."
Onder aan de streep minder geld voor sport
De sportsector wijst op een reeks maatregelen die directe gevolgen hebben voor sportverenigingen, sportondernemers, sporters en vrijwilligers. Zo nemen verschillende subsidieregelingen af, verdwijnen middelen voor lokale sportakkoorden en wordt de financiering van de breedtesport fors teruggebracht.
Daarnaast bestaat er onzekerheid over de financiering van belangrijke organisaties en programma’s die bijdragen aan clubondersteuning, kennisontwikkeling, sociale veiligheid, integriteit en innovatie binnen de sport.
Volgens de sector raken deze ontwikkelingen vooral kwetsbare groepen die juist extra ondersteuning nodig hebben om te kunnen sporten en bewegen.
Oproep aan de Tweede Kamer
De sportsector vraagt Kamerleden om zich uit te spreken voor een toekomstbestendige financiering van sport en bewegen. In de brief worden drie concrete oproepen gedaan:
- Vraag het kabinet om een nieuw strategisch kader voor de Nederlandse sport, inclusief passende financiering.
- Voorkom dat middelen wegvallen en zet in op het terugdraaien van de aangekondigde bezuinigingen.
- Verken samen met het kabinet structurele financiering van sport over verschillende departementen en beleidsterreinen heen.
De organisaties benadrukken dat investeren in sport geen kostenpost is, maar een investering in gezondheid, preventie, sociale cohesie en maatschappelijke weerbaarheid. Als Nederland werkelijk wil bouwen aan de gezondste generatie ooit en sterke gemeenschappen in het land, dan is een sterke sportsector onmisbaar.