Q&A commerciële regelgeving OS/PS

Het Olympische logo is één van de bekendste logo’s ter wereld en behoort tot de best gepromote internationale merken. Maar het is veel meer dan een logo. Het is een tijdloos symbool. Het logo is een symbool voor eenheid en sportieve samenkomst, onder gelijke omstandigheden tussen alle continenten.

De vijf ringen mogen niet zomaar worden gebruikt of in afbeeldingen worden verwerkt. Dat geldt ook voor de logo’s van NOC*NSF, IOC en alle Zomer- en Winterspelen. Daarnaast zijn woorden als ‘Olympisch’, ‘Olympiade’, ‘Olympic’, ‘Sochi 2014’ en ‘Rio 2016’ beschermd.

IOC en NOC*NSF willen het Olympische logo beschermen omdat het uitdrukking geeft aan de Olympische gedachte; sport is van ons allemaal. De Olympische gedachte staat onder andere voor excelleren, vriendschap en respect. IOC en NOC*NSF willen iedereen de kans geven om door middel van sport boven zichzelf uit te stijgen. Om dat mogelijk te maken, gaat NOC*NSF samenwerkingsverbanden aan met sponsoren.

Deze sponsoren van NOC*NSF krijgen een exclusief recht om de Olympische woord- en beeldmerken te gebruiken in hun reclame-uitingen. Dit gebruiksrecht wordt beschermd. De financiële vergoeding die daar tegenover staat maakt het mogelijk dat dat de leden van 90 landelijke sportorganisaties hun sport kunnen beoefenen. Zij vertegenwoordigen samen ruim 4,7 miljoen georganiseerde sporters. Van de plaatselijke atletiekclub tot de Nederlandse zwemploeg.

Bekijk hier de video met uitleg waarom de Olympische woord- en beeldmerken worden beschermd.


Hieronder vindt u de antwoorden op de meest gestelde vragen met betrekking tot het merkbeschermingsbeleid van IOC en NOC*NSF.

Gebruik woord- en beeldmerken Olympische Spelen

1. Mag ik een ‘Olympisch’ product op de markt brengen en het ook zo benoemen (Olympische fiets, Olympische broodjes)?

2. Mag ik een ‘Olympische’ activiteit/sportdag/lesweek organiseren?

3. Mag ik de Olympische ringen gebruiken in de communicatie van mijn (non)- commerciële instelling?

4. Mag ik het logo van NOC*NSF gebruiken in mijn communicatie?

5. Mag ik een Olympische medaille/vlam/fakkel gebruiken in mijn communicatie?

6. Mag ik de mascotte van de Olympische Spelen afbeelden?

7. Mag ik het woord ´Sochi 2014´ gebruiken als duiding van de komende Olympische Spelen?

8. Mag ik het beeldmerk van de Olympische Spelen in Sochi gebruiken?

9. In welke gevallen is het wel toegestaan om Olympische symbolen te gebruiken?

Ticketverkoop

10. Mag ik een actie doen met wedstrijdkaarten voor de Olympische Spelen?

Foto- en videomateriaal Olympische Spelen

11. Mag ik tijdens de Olympische Spelen een commerciële actie doen met de namen, afbeelding en/of prestaties van atleten uit het Olympic Team Netherlands?

12. Mag ik foto’s van de Olympische locaties gebruiken in mijn communicatie?

13. Mag ik beeld- en geluidmateriaal van wedstrijden van de Olympische Spelen gebruiken?

Downloads
>> NOC*NSF Marketingrichtlijnen OS/PS 2012-2014