Team NL nog volop in ontwikkeling

Combilogo TeamNL OSPS 300x200

Het is bouwen, hard werken en er is nog een lange weg te gaan. Maar de eerste successen zijn binnen, zo zegt Erik Gerritsen. Rabobank, Heineken en de Nederlandse Loterij hebben zich als partners verbonden aan Team NL. 'Het smaakt naar meer,' zegt de directeur van hockeybond KNHB. 'Meer partners zijn ook echt wel nodig. Afgezien van een brede laag van bedrijven, willen we zes of zeven grote, nationale partijen als partners; de top van het Nederlandse bedrijfsleven die de top van de Nederlandse sport ondersteunt.'

De gedachte achter Team NL is dat de Nederlandse topsport zelf inkomsten genereert, los van de gelden uit de kansspelen en het ministerie van VWS. Daarvoor was nodig dat bonden de handen ineensloegen en hun marketingrechten inlegden. 'Met dat gezamenlijk verhaal kan NOC*NSF vervolgens op pad om die partners binnen te halen. Dat was de eerste stap; het verkrijgen van een groot rechtenpakket. Met 28 sportbonden,' zegt Gerritsen, 'hebben we nu contracten afgesloten. Meer is wenselijk, maar de urgentie ligt bij het vinden van nieuwe bedrijven.'

Tijdens de Spelen van Sotchi 2014 en Rio de Janeiro 2016 opereerde de Olympische ploeg al onder het label TeamNL. De bedoeling is dat de aandacht voor de Nederlandse topsport continue is. En zover is het nog niet. Gerritsen: 'Tijdens de Spelen van Rio heeft TeamNL als merknaam veel aandacht gekregen, het werkte goed.'

De topsporters zelf hebben ideeën om Team NL duurzaam zichtbaar te laten zijn, vertelt Inge Dekker. De zwemster maakte vier Olympische Spelen mee en won goud tijdens Beijing 2008 met de estafetteploeg. Nu de golden girl is gestopt, is ze als oud-topsporter en lid van de atletencommissie van de KNZB betrokken bij de ontwikkeling van Team NL. 'Het concept biedt enorme kansen voor de Nederlandse sport om zich beter te profileren, ook buiten de Spelen om. De ideeën zijn er, en we werken aan een definitief plan.'

Veel topsporters vinden het een leuk en kansrijk idee. 'Voor ons zijn de Olympische Spelen elke dag, we zijn er altijd mee bezig. Dat willen we naar buiten brengen. Sporters hebben allemaal een verhaal te vertellen.'

Tijdens een recent gehouden inputsessie gaven (oud-)topsporters aan elkaar vaker te willen ontmoeten. Dekker: 'In Rio hadden we een gemeenschappelijk ruimte in het Olympisch dorp. Je kent veel sporters niet, maar daar ontstond een heel goede sfeer. We waren zichtbaar als TeamNL en we voelden ons ook echt lid van dat team. Die onderlinge band was daarna zoals altijd weer weg.'

Een deel van de ploeg ontmoette elkaar weer tijdens de WK shorttrack in Ahoy in maart. 'Dat was supergaaf, het werkt verbindend,' aldus Dekker. 'Uiteindelijk praten we toch over dezelfde onderwerpen. We kunnen elkaar zo helpen en inspireren.' Niet alleen is Team NL aantrekkelijker voor sponsoren als het zich als een eenheid profileert. Volgens Dekker komt daar nog iets bij: 'Een individuele sporter kan makkelijker aan sponsors komen als hij zich kan presenteren als lid van zo'n sterk team.' Kansen genoeg dus, wat Dekker betreft.