NLsport doet HR-trein sneller rijden

werkenindesport 300x150

Het is 'de droom', zoals Jolina Broesder het doel zelfs noemt; één servicepunt in de sport op het gebied van human resources (HR). Eén plek, in de geest van 'wapenfeit' shared services, waar zowel werknemers als werkgevers in de sport alles kunnen vinden. 'Waar werkers goed begeleid worden in hun ontwikkeling en loopbaan, waar werkgevers makkelijk HR-kennis en ervaring in huis kunnen halen.'

Zover is het dus nog niet. Op dit moment werken de WOS (werkgevers in de sport), vakbonden, sportbonden en NOC*NSF al wel samen bij het aanbieden van tal van diensten en producten, terug te vinden op digitaal platform www.werkenindesport.nl. 'De winkel is open,' aldus Jolina Broesder, accountmanager bij NOC*NSF en projectleider HR in de sport. 'Maar we willen verder. Met één servicepunt kunnen we een slag slaan op het gebied van efficiency en kwaliteit, het bespaart kosten en laat meer mensen profijt hebben van het mooie dat we op het gebied van HR al hebben in de sport.'

Belangrijk is de komst van de kwartiermaker, die de kar gaat trekken op weg naar dat ene servicepunt. 'Vanaf deze maand beginnen we met gesprekken met de sportbonden en andere leden van de WOS waarin we willen verkennen wat behoeften zijn op het gebied van HR. De uitkomst is medebepalend voor de verdere integratie.'

Nischa Janssen van de WOS ziet veel mooie kansen in die nauwe samenwerking, vooral ook omdat het terrein van HR zo breed is. 'Coaching, opleidingen, noem maar op. Wat dat betreft is the sky the limit. Als we de handen ineen slaan levert dat grote voordelen op. We kunnen het geld van de sport in de sport houden, we kunnen de expertise van de sport in de sport houden. Het is nu nog wat versnipperd, waarbij elke bond zijn eigen HR-experts heeft.'

Het transitieverhaal zorgt er voor, zoals Janssen het zegt, dat de sport trilt op haar fundamenten. 'Het vraagt veel van leidinggevenden, daarin moeten we flink investeren.'

'Eigenlijk,' vervolgt Janssen, 'zijn wij het verst in het transitieproces, want in 2014 begonnen we al met deze drie partijen; toen al zagen we dat ene servicepunt als stip aan de horizon. Voor ons rijdt de trein al een poosje en is alleen maar sneller gaan rijden met het verhaal van NLSport. Wie behoefte heeft sluit aan. Het is geen verplichting, maar de shared services in de HR wordt wel steeds meer omarmd.'