25 jul 2012
#GoTeamNL (2), ook voor de commerciële partners

Partners NN 350
Laat ik twee dagen voor het begin van de Olympische Spelen al onze commerciële partners maar eens op een rijtje zetten. Want wat niet veel mensen zich realiseren, is toch waar: ze zijn van onschatbare waarde voor de Nederlandse (top)sport en verdienen ook de aanmoediging #GoTeamNL.

Het is een hele rij mooie bedrijven, instellingen en instituten: De Lotto, Unilever, Randstad, Nederlandse Spoorwegen, Ernst & Young, DSM, Ministerie van VWS, Asics, ATP Event Experts, Coca Cola, Heineken, Neptunus, NOS, Rabobank, Ricoh, Suitsupply, Vattenfall, Pon (Volkswagen), Zilveren Kruis Achmea, CBS Outdoor, Hyves, Radio 538, Sanoma en De Telegraaf. En in dit rijtje horen eigenlijk ook de Worldwide Partners van het Internationaal Olympisch Comité.

In nauwe samenwerking met al deze partijen kunnen we ons zeer professioneel op de Zomer- en Winterspelen voorbereiden. Ze stoppen werkelijk miljoenen euro’s (cash en in producten) in de ontwikkeling van de (top)sport in Nederland. Dat wordt wel eens vergeten.

Want zonder deze partners bijvoorbeeld geen belangrijke innovaties in de sport / kunnen onze atleten niet vrij door Nederland reizen / kunnen we onze topsporters niet goed verzekeren / hadden we geen High Performance Center kunnen bouwen in London (dat begin september wordt gebruikt als Holland House tijdens de Paralympische Spelen) / zouden we geen begeleidingsprogramma hebben om ex-topsporters na hun carrière weer goed te ‘laten landen’ in de reguliere samenleving / hadden we Olympic Team Netherlands niet kunnen kleden / zouden we voor de Nederlandse schooljeugd jaarlijks geen Mission Olympic hebben kunnen organiseren / zouden we de coaches niet die begeleiding kunnen geven die ze nu wel krijgen / zou er sinds 1992 geen Holland Heineken House zijn voor de Nederlandse supporters / zou de Olympische gedachte niet zo diep tot in de Nederlandse huiskamers zijn doorgedrongen. Een bijzondere vermelding daarbij verdient de Lotto-opbrengst, die van fundamentele betekenis voor de sport is.

Zouden we, kortom, de begroting van NOC*NSF niet op ‘Olympisch niveau’ kunnen houden, waarmee we uiteindelijk onze missionaire doelstellingen kunnen realiseren. Namelijk dat wij bij de beste tien sportlanden van de wereld willen horen en de verhoging van de sportdeelname van 65 naar 75 procent in 2016, door goede en juiste ondersteuning van de vijfenzeventig Nederlandse sportbonden.

Het mooie van al deze commerciële partnerships is dat wij samen met al die individuele partners zoeken naar de beste samenwerkingsvormen. Daar waar voorheen door een bedrijf in ruil voor bijvoorbeeld de associatie met de Olympische ringen en ‘het merk’ NOC*NSF jaarlijks een bedrag werd overgemaakt, zoeken we nu naar de ideale manier van wat we voor elkaar kunnen betekenen, hoe we elkaar kunnen versterken. Co-creatie, heet dat tegenwoordig met een modern woord.

De meeste contracten met al die eerder genoemde partners lopen af aan het einde van deze Olympische periode, dus per 31 december. Dat betekent dat we al weer geruime tijd bezig zijn met gesprekken, onderhandelingen etc. voor de nieuwe periode tot en met de Olympische Spelen van Rio de Janeiro in 2016.

Zonder daarover nu in detail te treden, blijkt de interesse, ondanks de financieel-economisch slechte tijd, gelukkig onverminderd groot om in de sport te willen investeren en bij te dragen. Maar wel samen. Het sponsorlandschap is wat dat betreft behoorlijk veranderd in de afgelopen jaren. Gelukkig maar, want we leven inmiddels in een netwerk-samenleving waarin door samenwerking de optelsom van die corporatie veel meer oplevert dan een individuele actie.

Mede door alle energie, inspiratie en passie waarmee al die commerciële partners van NOC*NSF en alle sportbonden zich de komende weken manifesteren tijdens de Spelen van London 2012, zal het een prachtig evenement worden. Daarvan ben ik overtuigd. Dus ook voor hen geldt: #GoTeamNL.

Gerard Dielessen
Algemeen directeur NOC*NSF

Lees hier de eerdere blogs van Gerard Dielessen
Lees hier meer over de Olympische Spelen London 2012

Volg Gerard Dielessen op Twitter via www.twitter.com/gerarddielessen
London 2012 #GoTeamNL (2), ook voor de commerciële partners. Partners NN 332x268
Deel dit via:

Reageren

Naam
E-mail
Reactie