Cooling-Down Goed herstel voorwaarde voor volgende goede prestatie

Herstel

Wat moet je als sporter eten na een training? Is een dutje overdag wel of niet goed? Hoe werk je aan je mentale herstel na een opdoffer? Veel topsporters kennen het antwoord niet voldoende. Daarom hier alle informatie over herstel bij topsport.

Het is simpel: een goed herstel is de voorwaarde voor een volgende goede prestatie. Is het herstel niet 100 procent, dan de prestatie ook niet. InnoSportLab Papendal en NOC*NSF hebben de handen ineen geslagen om sporters hiervan bewust te maken. We streven naar een betere bewustwording van het feit dat effectief herstel belangrijk is en dat met een ander ‘herstelgedrag’ winst te behalen is.

Thema’s

Voeding
Voeding speelt een belangrijke rol in het succes van sporters. Voeding kan dan ook bijdragen aan het bevorderen van het herstel. Hiervoor is wel voldoende kennis nodig. Een sporter moet weten wanneer welke voedingsstoffen moeten worden aangevuld.

Slaap
Volgens wetenschapper is slaap de beste herstelstrategie die er is. Er zijn manieren om beter te slapen. Ook zijn er nog veel vragen over bijvoorbeeld powernaps, is dat wel of niet verstandig? Ook hier is voldoende kennis de basis van goed herstel.

Mentaal
Mentaal herstel is een relatief nieuw fenomeen, maar zeker niet minder belangrijk. Het simpel stoppen van de trainingen is misschien genoeg om te compenseren voor de trainingbelasting, maar het psychologische aspect moet ook mee worden genomen. Regelmatig 'loskomen' van de sport, draagt ook bij aan een goed herstel! 

Hulpmiddelen
Als aan de belangrijkste voorwaarden rondom herstel (voeding, slaap en mentaal) is voldaan, dan pas kan men gaan denken aan externe hulpmiddelen. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om een bezoekje aan de sauna, een massage en warmte en koude baden. Hoewel er veel gehypt wordt op dit gebied, is er vaak weinig wetenschappelijke onderbouwing. Kortom: wat werkt? En, wanneer kan je welk hulpmiddel gebruiken?

Contact
Voor vragen en/of meer informatie kun je contact opnemen met sam.ballak@nocnsf.nl.