Alcohol en sportsponsoring, hoe zit dat?

Alcoholmerken zijn in Nederland als sponsor betrokken bij diverse sportieve en culturele evenementen. Op die manier leveren zij een bijdrage aan de sportieve en culturele infrastructuur van ons land. Het organiseren van deze evenementen is in lijn met de wens van de regering om Nederland op de internationale kaart te zetten, in het bijzonder door het organiseren van sportevenementen. Een mogelijke kandidaatstelling voor de Olympische Spelen in 2028 en die van het WK voetbal in 2018 zijn niet mogelijk zonder draagvlak bij zowel de Nederlandse bevolking als het bedrijfsleven.

Omvang en soorten sportsponsoring

Uit onderzoek van Respons (www.respons.nl) en publicaties in het vakblad Sponsortribune van mei en juli jl. blijkt dat 23 procent van de grote sportevenementen wordt gesponsord door alcoholmerken. De betrokkenheid van deze merken wordt op zeer diverse manieren ingevuld. Soms gaat het om daadwerkelijke sponsoring, vaak zijn alcoholmerken betrokken als partner of leverancier.

Duidelijke afspraken over wat wel en niet kan

Er zijn goede afspraken gemaakt tot hoever sponsoring van alcoholmerken in de sport verantwoord is. Zo kent de branche haar eigen code voor verantwoorde marketing, de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken. In deze Code staan diverse spelregels die de branche zichzelf heeft opgelegd.

Naast algemene regels, waarin bepaald is dat reclame zich niet specifiek mag richten op minderjarigen of mag aanzetten tot overmatig alcoholgebruik, zijn er ook specifieke regels hoe om te gaan met het fenomeen sport. Zo staat in artikel 6, lid 4 dat reclame voor alcoholhoudende drank niet mag suggereren dat de consumptie sportprestaties positief beïnvloedt en verbiedt artikel 28 het om reclame te voeren op een individuele sporter of sportploeg en op vervoermiddelen voor snelheidssporten. Ook is het in Nederland niet toegestaan (artikel 30) om gratis of tegen een symbolische vergoeding alcohol bij evenementen uit te delen.

De huidige afspraken functioneren en worden goed nageleefd door de branche. Verdergaande maatregelen als bijvoorbeeld een verbod van sponsoring door alcoholmerken aan sport- en cultuurevenementen hebben financiële gevolgen voor de sport en de cultuursector. Bovendien staat de effectiviteit van dergelijke maatregelen ter discussie aangezien in Frankrijk, ondanks een sponsoringverbod, de consumptie van alcohol door jongeren toeneemt, terwijl de algemene consumptie in Frankrijk daalt. In Nederland geldt dat beide dalen. De sport draagt hier aan bij door intensief beleid op de plek waar alcohol wordt geschonken in de sport: de sportkantine en haar barvrijwilligers.