NOC*NSF

De tafeltennisbond wil er zijn voor iedereen met een batje in z’n hand

1 januari 2020

Een potje pingpongen op de camping, dat doet menig Nederlander. Tijdens het zomerseizoen worden de batjes onder het stof vandaan getoverd, maar eenmaal terug op Hollandse bodem blijft het pingponggereedschap vaak in de caravan achter. Terwijl er dus wel veel mensen met de sport in aanraking komen, wordt er geen langdurige relatie opgebouwd met de Nederlandse Tafel Tennis Bond. Om deze ongebonden pingpongers toch te bedienen, lanceerde de bond PingPongBaas, een app waarmee je dankzij een QR-code eenvoudig wedstrijden met anderen kunt registreren en een plek op de ranglijst van een locatie vergaart.  

Voor iedereen met een batje in de hand 

Tijdens de bijeenkomst Hoe bind je de ongebonden sporter?, vertelt coördinator Sportparticipatie van de NTTB Marthijn van der Wal enthousiast over het plan van de tafeltennisbond. De fundamentele keuze van de bond in 2016 om relevant voor alle tafeltennissers te willen zijn, gebonden en ongebonden sporters, staat aan de basis. “De NTTB wil er voor iedereen zijn met een batje in z’n hand. Van de campingspeler tot aan de pingpongers op het schoolplein.”  

De tafeltennisbond gaat om meer pingpongers te bereiken met sportmarketingbureau Sportunity in zee om een app te ontwikkelen. Samen met de dartbond en de biljartbond bedenken ze het platform Kantinebaas: een app waarmee je potjes in verschillende sporten kunt vastleggen, anderen kunt uitdagen en op ranglijsten kunt zien wie de beste oftewel ‘de baas’ van de onderneming is. Ook het bedrijfsleven is enthousiast. Voordat de app wordt gebouwd, onderzocht de tafeltennisbond de behoeften onder bedrijven. De coördinator Sportparticipatie zet daarvoor een post op LinkedIn om contact te zoeken met bedrijven. “Ik had 1,5 dag nodig om op alle reacties te reageren, zo succesvol was de oproep”, laat hij weten. Vervolgens is Van der Wal langs de bedrijven gegaan om de behoeften in kaart te brengen en is de app ontwikkeld.  

Omdat de tafeltennisbond zich niet wil beperken tot het bedrijfsleven wordt het platform uitgebreid en omgesmolten tot PingPongBaas. Met het platform is er een basis gelegd voor andere sporten, laat Marthijn van der Wal weten. “Op het technische platform voor Kantinebaas is de app PingPongbaas ontwikkeld. Wij hebben er een jaar aan gewerkt, maar bonden die met dezelfde techniek nu mee aan de slag willen kunnen relatief snel aanhaken met een veel kleinere tijdsinvestering.” 

Hoe het werkt 

De app is verkrijgbaar in de Android en iOS appstores. Iedereen die zich registreert ontvangt een welkomstpakket met onder meer een sticker met een QR-code, uitleg en promotiemateriaal. Wil iemand in de kantine, op de camping of bij een vereniging een potje spelen dan scant hij of zij de code en wordt de ranglijst aangepast na het spelen van het potje. Op die manier kan een competitie ontstaan op een locatie.  

1700 downloads 

De app blijkt aan te slaan. Zo’n half jaar na de lancering is de app 1700 keer gedownload en zijn er tweehonderd potjes gespeeld. Winst valt er nog wel te boeken uiteraard. Volgens het sportparticipatie onderzoek van NOC*NSF zijn er in Nederland zo’n 1 miljoen pingpongers, waarvan 25.000 lid zijn van een vereniging. Verder blijkt dat de app erg populair is onder verenigingen, ongeveer de helft van de tafels staat geregistreerd bij een tafeltennisclub.  

Ambassadeurs  

Een belangrijke les is dat een persoonlijke benadering helpt om een nieuwe locatie te registreren. Wanneer iemand persoonlijk langskomt en uitlegt geeft over de werking van de is de kans groter dat de locatie geregistreerd blijft. De ambassadeurs hebben een belangrijke rol bij de activatie van een tafel laat Van der Wal weten aan de Sportinnovatiestudio.  

Daarnaast zijn er nog meer leringen getrokken uit het PingPongBaas-traject. “We hebben geleerd dat je een duidelijk beeld moet hebben van een MVP, een Minimal Viable Product. Wat is de functionaliteit die je in ieder geval in je app moet hebben bij oplevering? We hebben er teveel in gebouwd. Bijvoorbeeld het reserveringssysteem van tafels hadden we ook later kunnen doen. We hadden kunnen beginnen met de simpele optie dat je tegen een ander kunt spelen en de uitslag in een ranglijst uitmondt. Het belangrijkste is de QR-code scannen en direct spelen. Als we met alleen de waardevolle basis begonnen waren hadden we veel eerder van start kunnen gaan en gaan testen en doorontwikkelen.”

Eerst massa dan kassa 

Het platform staat en een pilot was eigenlijk niet nodig omdat de app meteen aansloeg. Het ontwikkelen van een verdienmodel gaat minder vlekkeloos. Het blijkt een ontdekkingsreis voor de tafeltennisbond. Vanaf het begin is er nagedacht over mogelijke verdienmodellen en komt al snel ‘eerst massa dan kassa’ ter sprake. Hoe meer gebruikers hoe interessanter het platform wordt voor adverteerders. Daarnaast is een mogelijk verdienmodel om geld te vragen voor het spelen van een partij of kunnen producten worden aangeboden in de app. Veel ideeën, maar de bond is nog duidelijk zoekende hoe dit aan te vliegen. Ze leggen daarom de volgende vraag bij de Sportinnovatiestudio: 

“We zijn nog volledig zoekende naar hoe dit aan te vliegen en verder te ontwikkelen! Richten we ons op commerciële partijen of juist de gebruiker? Segmentering hierin aanbrengen ja/nee? Hoe pakken we dit aan? Wat zijn ervaringen van anderen hierin?” 

Vervolg 

De Sportinnovatiestudio organiseerde een zogenoemde ‘Innovatietafel’ omtrent verdienmodellen omdat veel bonden worstelen met het ontwikkelen van een businessmodel. Een vervolgafspraak om specifiek in te gaan op het verdienmodel van de tafeltennisbond ligt op de plank.

Deel dit artikel op social media: