NOC*NSF Wetenschap

De koers van de KNWU

1 januari 2020

Hoe ben je relevant voor sporters waarvan de behoeften veranderen? De KNWU probeert onder meer ongebonden sporters te bereiken via het platform Fondo, een app om wielerliefhebbers te helpen bij het waarmaken van hun ambities.

Ongebonden wielrenners

Een grote speler in een kleine markt, zo omschrijft de Koninklijke Nederlandse Wieler Unie zichzelf. De bond telt zo’n 40.000 leden, waarvan 10.000 leden geen lid zijn van een vereniging en de totale wielermarkt wordt geschat op een miljoen wielerfanaten. De Wieler Unie profiteert daar onvoldoende van mee. De discussie heerst dan ook voor wie de bond er voornamelijk is. Zijn we er voor de licentiehouders of voor de circa 800.000 wielerfanaten? Of voor allebei? Dat is een belangrijke vraag die bij de bond speelt.

Een groot deel van de amateurwielrenners koerst zonder lid te zijn van een vereniging. Digitale ontwikkelingen en de daarmee gepaarde individualisering spelen daarin een belangrijke rol. Jules Holleboom, productowner bij de KNWU omschreef het tijdens zijn bezoek aan de Sportinnovatiestudio als volgt: “Deze groep ongebonden wielrenners heeft haar eigen podium gevonden op Strava en Instagram. Deze groep overtreft zichzelf en daagt elkaar uit op lengte, snelheid, hoogtemeters, etc. Maar ook kwalitatieve aspecten van ritten, zoals de route, het verhaal en de foto’s achteraf spelen een belangrijke rol. Zolang het maar vastgelegd en gedeeld kan worden, want…If it’s not on Strava, it didn’t happen.’”

Fondo

Om een grote groep ongebonden sporters te bereiken speelt de KNWU in op de behoeften van deze fanatieke fietsers. Het concept is namelijk een antwoord op een probleem: de doelgroep is gemotiveerd om beter te worden, maar loopt tegen grenzen aan om zelf meer te leren. Door gebrek aan kennis of motivatie om te trainen lopen zij tegen teleurstellingen aan. De vragen die de KNWU binnenkrijgt, zijn van een dergelijk hoog niveau dat de bond zich verantwoordelijk voelt om deze groep te helpen.

Om te onderzoeken of de veronderstelling klopt, lanceert de KNWU in 2018 de campagne #Werideallweather. Wielrenners werden daarmee uitgedaagd om flinke afstanden af te leggen op de fiets (250 tot 500 km) onder begeleiding van KNWU-trainers. Binnen drie weken stond de teller op 240 deelnemers. De pilot, waarbij werd gewerkt met bestaande platforms zoals Strava, sloeg aan en een grote groep renners bleek bereid om een enquête in te vullen of de campagne voldeed aan de verwachtingen. De reacties waren voortvarend. Vanuit de campagne is de app Fondo ontwikkeld, een applicatie waarbij ongebonden renners begeleid worden naar persoonlijke topprestaties door trainen toegankelijk, persoonlijk en flexibel te maken.

Tijdens een Sportinnovatie Meet Up geeft productowner Jules Holleboom een nadere uitleg: “Met Fondo train je bewust en ben je bereid tijd, geld en moeite in je sport te investeren. Met geld bedoel ik niet dat Fondo heel duur gaat worden, maar je hebt wel een hartslagmeter nodig. Binnen Fondo kun je specifieke doelen of tochten gaan trainen. Je kunt zelf bepalen wanneer je traint. Daarbij is het ook mogelijk vragen te stellen aan de talentcoach van de KNWU.” De beta versie is beschikbaar via https://knwufondo.nl. Op dit moment is de app gratis, maar de KNWU wil ook een abonnementsmodel onderzoeken.

Vraag

De KNWU is al aardig op weg als ze bij de Sportinnovatiestudio aanklopt. De app is al in ontwikkeling en het prototype is in de maak. Een belangrijke uitdaging voor de KNWU zit hem dan ook in het verdienmodel. De vraag luidt als volgt: “Waar zijn mensen bereid voor te betalen en hoeveel dan? Is dat voor losse producten, is dat voor een abonnement? En wat zijn andere verdienmodellen? Op dat punt kunnen we ondersteuning gebruiken”, laat productowner Jules Holleboom weten.

Advies

De Sportinnovatiestudio koppelt Stefan Verkerk, o.a. betrokken geweest bij WeTransfer, aan het project Fondo. Zijn advies in het kort: “Ik zou persoonlijk als hoofdstroom kiezen voor een abonnementsmodel. Je kunt natuurlijk ook in losse producten denken, maar dan moet je iedere keer weer nieuwe klanten zien te werven. En nieuwe klanten zijn arbeidsintensief en dus duur. Als je kiest voor een abonnementsmodel kun je onderzoeken of je beter af bent met een hoge prijs en minder betalende leden of een lage prijs en veel betalende leden. In het geval van de KNWU, die veel fietsers wil bereiken, ligt een lage maandprijs voor de hand. Heb je eenmaal vaste klanten, dan kun je ze makkelijker bereiken om producten aan te bieden.” Het hele advies is hier te lezen.

Deel dit artikel op social media: